Zonder cloud ben je out!

zonder cloud ben je out

Blog over digitaal werken in de cloud

Eigenlijk kan je alles afnemen in de cloud, maar is je organisatie er klaar voor: Je kan een opslagruimte in de cloud afnemen, services in de cloud afnemen zoals Exchange (e-mail server) en SharePoint (samenwerk platform), spraak diensten in de cloud afnemen ook wel telefonie in de cloud of VOIP (Voice Over IP). Je kan zelfs je desktop afnemen in de cloud, zodat je organisatie helemaal geen eigen servers meer heeft en je als gebruiker direct inlogt op een server in de cloud en je daar je volledige bureaublad online is opgeslagen inclusief je programma’s (APPS) en documenten. Alle varianten zijn denkbaar.

Bij cloud diensten betaal je vrijwel altijd per gebruiker per maand. Je betaald dus als organisatie niet meer voor de aanschaf van een server en softwarelicenties, maar je betaald een vast bedrag per maand. Een vast bedrag voor de gehele dienst, van server tot onderhoud, en van backups, updates tot beheer.

Voor organisaties is de overstap naar werken in de cloud een grote stap. ICT’ers en systeembeheerders moeten hun servers en het beheer daarvan deels of zelfs in het geheel overlaten aan externe partijen. Dat wil zeggen dat ze functioneel gaan beheren en geen apparaten meer om “te knuffelen”. Als organisatie wordt IT dan steeds meer een dienst/product in plaats van een afdeling. IT’ers intern krijgen veelal meer een ondersteunende en functionele rol.

Wij “gewone” kantoor medewerkers en dus ook management ondersteuners duwen en dwingen de IT manager richting de cloud. Dat wordt de “cloud push” genoemd. Bijvoorbeeld omdat IT achter blijft bij nieuwe ontwikkelingen zoals werken met tablets. Dat heet de IT Consumerization (thuis kan het wel en kan het veel makkelijker). En zeg nou zelf soms ook wel terecht. Als je meer locatie onafhankelijk gaat werken en documenten onderweg wilt kunnen lezen en bewerken moet IT hier wel op zijn ingericht. Een veel gehoorde uitspraak is: “Wij ondersteunen de iPad niet”. Een beetje doelbewuste ongehoorzaamheid vanuit management “dan gaan we toch dropbox gebruiken??” kan dan zorgen dat IT gaat zoeken naar oplossingen die werken en veilig zijn.

Iedere organisatie wil zijn data beveiligen. Data is beschikbaar voor:

• Vertrouwde personen (Personeel)
• In een vertrouwde omgeving
• Met een veilig apparaat

Maar wat als één van deze voorwaarden verandert?
• Een niet vertrouwd persoon (bijvoorbeeld een externe)
• Een onveilige omgeving bijvoorbeeld een onbeveiligd wifi netwerk
• Een onveilig apparaat (bijvoorbeeld een privé telefoon of tablet

In dat geval wil je als organisatie de toegang tot bedrijfsdata gedeeltelijk worden ontzegd. Bijvoorbeeld dat je geen gegevens kan downloaden of kan synchroniseren met je tablet.

Belangrijk, gratis is niet voor niets ? Of wel?

Wanneer je een gratis dienst afneemt, neem je niet het product van het bedrijf af, maar ben je waarschijnlijk zelf het product. Zo kan bijvoorbeeld je privacy gevoelige informatie hetgeen zijn waar de organisatie het geld mee verdient. Vergis me niet, ik ben zelf ook enthousiast PRIVÉ gebruiker van Dropbox, maar voor zakelijke stukken en zeker vertrouwelijke of geheime stukken is de gratis dropbox variant geen oplossing. Bijvoorbeeld privacy gevoelige informatie hoort niet op servers thuis in de cloud waarbij geen duidelijke afspraken zijn over toepasselijk recht, welke garanties de leverancier geeft, welke contractuele afspraken daarbij horen zoals beschikbaarheid, uptime, beveiliging, versleuteling van data etc.

Gerelateerde trainingen