Digital detox: de keerzijde van digitalisering
Digitalisering is niet de heilige graal. We moeten ons beschermen tegen de keerzijde.
Digitalisering als kans en bedreiging
Al ruim 30 jaar staat AVK bekend als partner voor de transitie naar digitalisering. Wat ooit begon met uitleg over de hypermoderne ‘faxmachine’ in het Kantoor van de Toekomst, is tegenwoordig advies over digitaal vergaderen, anders samenwerken met social intranet, het inrichten van Sharepoint of het ondersteunen van medewerkers bij het gebruik van Office 365. Mooi allemaal, want wij houden ervan dat werk zo gemakkelijk mogelijk is voor medewerkers en digitalisering draagt daar zeker toe bij. Digitalisering is echter niet de heilige graal; gevaren als datalekken, altijd online zijn en cybercriminaliteit zijn aan de orde van de dag.
Keerzijde van digitalisering
Steeds vaker kloppen organisaties dan ook bij ons aan als het gaat over bescherming tegen de keerzijde van digitalisering. Want, in tijden waarin lijkt alsof alles digitaal ‘moet’, klinkt momenteel de roep naar bewust digitaal gebruik.
Nooit eerder kreeg onze privacy, de AVG en cybersecurity zoveel aandacht. Maar het gaat niet alleen om de data, ook onze gezondheid is in het geding. Diverse generaties zijn massaal verslaafd aan hun mobiel en social media. Dit vormt een uitdaging voor jongeren, die nauwelijks of nooit een periode zonder mobiel internet hebben gekend, maar zeker ook voor oudere generaties die de afgelopen jaren voor werk en hun netwerk zo afhankelijk zijn geworden van hun smartphone dat het ons niet lukt om zonder stress een dag zonder mobieltje te kunnen.
Blijf weerbaar
AVK helpt diverse organisaties om weerbaar te blijven. De focus kan hierbij liggen op de duurzame inzetbaarheid van medewerkers, het voldoen aan alle wet- en regelgeving, veilig kunnen omgaan met bedrijfsinformatie en klantgegevens of een combinatie van deze zaken. Maar ook de laatste ontwikkelingen met betrekking tot ‘future proof’ werken.
Alles met het doel om de organisatie weerbaar te houden, juist in tijden waarbij digitalisering erg hard gaat en mensen hardop filosoferen over de toekomst waarbij robots onze banen gaan overnemen. Onze klanten geven massaal aan dat ze merken dat medewerkers in pauzes en tijdens de lunch veel bezig zijn met hun mobiel. Niet alleen tijdens het werk, maar ook thuis zijn ze behoorlijk ‘verslaafd’. Sommige van onze contactpersonen geven, heel eerlijk, ook aan het wel eens lastig te vinden om hun smartphone weg te leggen en keren om wanneer ze onderweg naar kantoor ontdekken dat de telefoon nog thuis ligt.
Succesvolle sessies
De afgelopen maanden ontvingen we van veel van onze klanten dan ook verzoeken voor onze Digital Detox sessies. In een aantal gevallen hebben we deze voor grotere groepen georganiseerd. Zo verzorgden we bij een grote hotelketen een sessie waarbij ook de interne coaches betrokken waren. Met de tips en handvatten van onze trainer kunnen zij medewerkers verder ondersteunen bij het ‘ontgiften’ van digitale tools en technieken. Het was een succes, dezelfde week kwamen de verzoeken om de sessies ook op lokaal niveau te verzorgen voor de medewerkers van verschillende hotels.
Bij een grote detacheerder verzorgden wij een grote inspiratiesessie in een theater, hierbij werden de medewerkers met verschillende opdrachten direct aangezet om meer afstand te nemen van hun mobiel. Zowel management als medewerkers namen deel en hielden de rest van de middag hun telefoon uit.
Bij een HR evenement verzorgden we twee drukbezochte workshops waarbij HR-medewerkers concrete tools in handen kregen om de organisatie scherp te houden op gebruik van mobiele telefoons, tablets, maar ook de verregaande digitalisering van processen werd onder de loep genomen.
Tijdens een bijeenkomst voor woningcorporaties in Nijmegen gingen we gedurende een uur interactief aan de slag met een grote groep management ondersteuners. Zij ontvingen handige technieken om zowel henzelf als hun managers te ondersteunen om zoveel mogelijk focus te behouden en minder afgeleid te worden door de verleidingen van telefoon en tablet.
Voor jouw organisatie
Wil jij ook eens actief aan de slag binnen jouw organisatie om bewustwording te realiseren voor het gebruik van digitale tools en technieken? Je kunt hierbij kiezen om de focus te leggen op gebruik van de smartphone, de wet- en regelgeving met betrekking tot het omgaan met klantgegevens of advies krijgen over de manier waarop je jouw processen wilt digitaliseren.
Heb je andere ideeën? Laat het ons weten, we denken graag met je mee!
Volg ons