Trainen… Niet doen!
De 5 grootste nadelen van opleiden en ontwikkelen van medewerkers.
Daarom adviseer ik alle P&O en HR afdelingen om echt even kritisch te kijken voordat je besluit om actief te werken aan de ontwikkeling van medewerkers. De voordelen van het opleiden van medewerkers wegen soms niet op tegen de nadelen. Lees en huiver mee en ontdek de 5 grootste nadelen van training en opleiding.
1. Medewerkers gaan opeens nieuwe dingen doen
Uit onderzoek en ervaring blijkt dat medewerkers die actief deelnemen aan opleidingen meer initiatief gaan tonen. Ze willen het geleerde en geoefende gedrag namelijk graag in de praktijk brengen. Zonde natuurlijk van al die dure managers die al rondlopen, laat hen uitleggen wat er moet gebeuren in plaats van het ontwikkelen van het potentieel van medewerkers. Medewerkers die meer zelfstandig opereren, bewandelen bovendien vaak onbekende paden.
2. Een behoorlijke investering
Een training kost nogal wat. Als je met 10 deelnemers een dag een training wil volgen ben je zo € 2.000,- kwijt. Uiteraard zijn er eenpitters die het goedkoper doen, maar het blijft een kostenpost. Zeker als je bedenkt dat die 10 personen de hele dag helemaal niks opleveren! Dat is tien maal een dag salaris, dat je zo over de balk smijt. Daarbij leren ze vaak nieuwe dingen en ze oefenen daarmee op de werkvloer, dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Voor je het weet gaan ze het werk anders doen. En veranderingen zijn eng. Bedenk dus goed of het wel nodig is dat ze iets nieuws leren als het huidige niveau ook gewoon goed is.
3. Medewerkers gaan zich met het werk bemoeien
Werk is natuurlijk om te werken. Plezier maken kunnen mensen ‘s avonds thuis of in het weekend. Bij veel trainingen merk ik dat medewerkers plezier ervaren en vaak kijken ze daardoor wat positiever naar het werk. Dat is natuurlijk niet altijd even wenselijk. Laatst hoorde ik van een opdrachtgever dat de medewerkers die een training bij mij hadden gevolgd, hierdoor ook duidelijk meer betrokken waren geworden. Redelijk vervelend uiteraard als medewerkers denken in kansen en mogelijkheden en zich bijvoorbeeld gaan bemoeien met het optimaliseren van werkprocessen. Vraag je dus oprecht af of je wilt dat medewerkers meer gaan meepraten en meedenken of dat je wilt dat ze gewoon ‘ja’ en ‘amen’ zeggen.
4. Gevaar van de olievlek
Medewerkers krijgen vaak veel positieve energie van een training. Ze ervaren aan den lijve dat ze tot meer in staat zijn. De volgende dag kunnen ze daardoor actiever aan de slag en leveren ze meer op. Waar dit energieke en positieve in eerste instantie een pluspunt lijkt, schuilt er direct groot gevaar in. De normale medewerker die gewoon met een sjacherijnig hoofd toewerkt naar het weekend, zou zich wel eens kunnen ergeren aan die positivo’s. In het slechtste geval willen zij zelf ook een training volgen. Binnen no-time loopt dan iedereen vol energie rond op de werkvloer.
5. Gevaarlijk voor het management
Het grootste gevaar van trainingen is toch wel dat medewerkers slimmer worden. Managers die hun team naar een training sturen worden daardoor al snel geconfronteerd met mensen die lastige vragen gaan stellen of praten over innovaties waar management nog geen weet van heeft. Probeer dan nog maar eens als manager slim uit de hoek te komen. Wil management blijven meepraten, dan zullen ze wellicht ook zelf naar een training of opleiding moeten gaan. Dat is natuurlijk wel het laatste waar echte leiders behoefte aan hebben…
Na het lezen van deze reële en goedbedoelde waarschuwingen, kan ik me voorstellen dat je liever geen trainingen meer afneemt. Erg verstandig! Als dat je conclusie is, ga ik je ook echt niet verder helpen.
Wil je toch onderzoeken of een training kan helpen voor jouw team of organisatie? Denk je oprecht dat het flexibeler maken van jouw medewerkers bijdraagt aan kwaliteit? Dan offer ik wel een middag op om uit te zoeken of het echt wel zo verstandig is als het lijkt.
Bezint eer ge begint is het devies…
Volg ons