Irritaties tijdens je vakantie? Zo leer je hiervan!
Leer met terugwerkende kracht van jouw vakantie irritaties met behulp van het kernkwadrant van Ofman.
Tijdens mijn vakantie werd mij weer eens pijnlijk duidelijk dat ik altijd weer bij kan leren. Toen ik toesnelde om een familielid te helpen met een lekke fietsband, werd ik duidelijk te kennen gegeven dat ik me ‘met mijn eigen zaken moest bemoeien’. De reactie ervaarde ik als een snauw en behoorlijk gedesillusioneerd droop ik af. Soms kan de intentie goed zijn, leerde ik, maar een valkuil ligt altijd op de loer.
Weet jij wat jouw kernkwaliteit is? Die kwaliteit van jou, waar je enorm goed in bent en waarmee jij het verschil maakt. Jouw kernkwaliteit zet je in om resultaten te bereiken, laat zien wie jij bent en wordt vaak door anderen gewaardeerd. Dat is natuurlijk fijn, maar jouw mindere kanten, irritaties en valkuilen hebben vaak alles te maken met jouw kernkwaliteit. Elk voordeel heb z’n nadeel zei Cruyff al eens.
In de situatie van de lekker band, maakte ik (volledig onbewust) gebruik van een van mijn kwaliteiten, namelijk: behulpzaamheid. Voor mij is het vrij ‘normaal’ om behulpzaam te zijn. Ik ben zo opgevoed en ik behaal er resultaat mee, dus voor mij is dit automatisch handelen. Juist met dat automatisch handelen schopte ik de ander tegen het zere been. Later ontdekte ik dat ik, voor de ander, was doorgeslagen in mijn behulpzaamheid. Waardevol om zo, ontspannen onder de Spaanse zon, toch iets te leren van de irritaties van een ander. Heb jij irritaties bij jezelf gemerkt tijdens je vakantie of heeft je naaste omgeving zich soms geërgerd aan gedrag van jou? In deze post deel ik je een mooi model om hier alsnog van te leren (en tijdens de volgende vakantie minder last van te hebben).
In jouw kwaliteiten en irritaties ligt veel verscholen. Het kernkwadrant van Daniel Ofman geeft waardevolle inzichten en is erg leerzaam. Zelf maak ik ‘m regelmatig van een kwaliteit om uit te zoeken waar mijn valkuil zit. Of juist vanuit een irritatie om te ontdekken met welke eigenschap of overtuiging ik het mijzelf moeilijk maak.
Ik geef je een inzicht in een van mijn kernkwadranten, degene die mij ‘nekte’ tijdens mijn ervaring in Spanje. Deze geef ik puur ter inspiratie, zodat je er straks ook een van je eigen irritatie (of kwaliteit) kunt maken. De tekening vind je hieronder. De irritatie van de ander kwam voort uit gedrag van mij. Ik kreeg letterlijk te horen ‘bemoei je met je eigen zaken’. Terwijl mijn innerlijke reactie was: ‘wat een zeurpiet, ik wilde alleen maar helpen’. Toen ging ik aan de slag met mijn kernkwadrant, met de kwaliteit ‘behulpzaamheid’.
Mijn beroep als trainer/ coach kwam niet voor niets op mijn pad, ik vind het leuk om anderen te helpen. Als ik niet verder zou kijken zou ik denken: mooie kwaliteit, niets mis mee. Maar dat is niet helemaal waar… Vanuit mijn behulpzaamheid, heb ik de neiging om door te slaan. Het hoeft niet, maar het kan wel (en in de ogen van anderen gebeurt het vaker dan ik zelf vind). Mijn behulpzaamheid slaat dan door in ‘n soort bemoeizucht, ik wil dan zo graag helpen dat ik de ander niet de mogelijkheid geef om zijn of haar eigen ding te doen. Feitelijk ga ik ongevraagd ’redden’… Dat kan erg vervelend zijn voor iemand die helemaal geen hulp van mij wil en het probleem (als het al een probleem is) op een hele andere manier zou aanpakken. Dat is dus mijn valkuil: ‘bemoeizucht’.
Om goed om te gaan met mijn potentiele valkuil is het van belang om te weten wat mijn uitdaging is. Die uitdaging wordt duidelijk als ik het positief tegenovergestelde van mijn valkuil benoem, in dit geval zou ik dat benoemen als ‘laten’. Mijn uitdaging is dus om behulpzaam te zijn, maar wel de verantwoordelijkheid bij de ander te laten. Bijvoorbeeld door te wachten op een hulpvraag. Maar ja, hier ken ik mezelf ook goed, want iemand die de verantwoordelijkheid te veel laat liggen bij de ander en bijna nooit uit zichzelf een helpende hand uitsteekt, die zit in mijn allergie. Mijn irritatie komt op bij mensen die vrij passief zijn en anderen niet helpen. Daarom ben ik van nature eerder geneigd om door te slaan in mijn eigen kwaliteit (en dus te gaan redden), dan de juiste balans te behouden door ‘te laten’. Mijn uitdaging is om niet direct in de actiemodus springen, maar eerst aftasten of iemand het niet gewoon zelf prima kan. En heel eerlijk: Vroeger vond ik het als kind ook vervelend als ‘grote mensen’ mij gingen helpen met iets, terwijl ik het juist zelf wilde doen. Nu doe ik dus eigenlijk hetzelfde… een leerzame spiegel!
Dit kernkwadrant geeft mij in ieder geval inzicht in waarom iemand geïrriteerd raakt en ook kan ik wat leren van mijn eigen irritaties. Maar… Wat kun je hier nu mee? Nou, hoe was jouw zomervakantie? Waar heb jij je aan geërgerd voor, tijdens of na jouw vakantie? Of welke opmerking kreeg jij uit je directe omgeving? Bedenk eens welke kwaliteit jij hebt ingezet en in welke valkuil jij wellicht bent gestapt. Of welk gedrag van iemand anders zorgde voor irritatie bij jou en welke kwaliteit hierin eigenlijk verscholen lag… Soms best lastig, maar altijd leerzaam. Kies je eigen woorden, er is geen goed en fout en als je er zelf niet uitkomt, kun je altijd contact opnemen met mij. Ik ben namelijk graag behulpzaam, maar… alleen als jij erom vraagt!
In onze teamtrainingen en bij persoonlijke effectiviteit komt het kernkwadrant van Ofman ook vaak terug. Het geeft altijd goede inzichten en deelnemers profiteren hierdoor nog meer van hun kwaliteiten. Over die trainingen vertel ik je ook graag meer dus schroom niet om contact op te nemen.
Ik wens je in ieder geval succes met het maken van jouw kernkwadrant(en) en geniet nog even lekker na van je vakantie!
Volg ons