Lean werken op het secretariaat: Doen wat er toe doet

Gepubliceerd op: 17 november 2015Geschreven door:
Blog-doen-wat-er-toe-doet.jpg

Lean werken op het secretariaat: alleen nog maar bezig zijn met werkzaamheden die ertoe doen, werk dat waarde toevoegt voor de klant.

Het secretariaat wordt zelden direct betrokken bij het initiatief voor lean werken. En dat is onterecht. Marianne Smits legt uit: “Het initiatief voor lean werken komt vaak van het management. Het gaat dan om de primaire processen, en daar is het secretariaat niet de spil in. Terwijl het secretariaat juíst ziet waar het anders of beter zou kunnen, want ze vormen het eind- of tussenstation van processen. Dáár is mijn boek op gericht. Als geen ander hebben ze een scherpe blik op wat goed is voor de interne en externe klant en zijn ze wars van dingen die er niet toe doen. In mijn optiek pakken zij juist snel leaner werken op.”

In het boek bespreekt ze een aantal instrumenten die je kunt toepassen om zelf leaner te werken. Een kleine greep:

Ik ben het formulier

In veel organisaties tieren de formulieren welig. Ook als ze niet meer up to date zijn. Maak een analyse door zelf fysiek de route te lopen die het formulier aflegt. Wat kan er beter, sneller, efficiënter?

5 x waarom

Als je 5 x achter elkaar de vraag waarom stelt en je luistert naar het antwoord kom je tot de kern waarom iets gebeurt. Vraag je namelijk dóór dan kom je erachter wat het échte probleem is. Bijvoorbeeld het probleem dat de kopieerapparaten overbelast zijn omdat er door bezuinigingen een aantal zijn weggehaald. Oplossing: een andere machine die de druk wel aankan, in plaats van steeds de monteur bellen. Of: als je 5 x waarom vraagt, heb je alle criteria voor het maken van een afspraak in de agenda. Waarom nu? Waarom daar? Waarom live? Kan het ook anders, viaeen conference call bijvoorbeeld?

5 S’en

“Kun je overal toepassen. Bekijk wat er nodig is om je werk goed te doen. Vaak staan er op een bureau hulpmiddelen uit het verleden die je niet meer nodig hebt. Haal dus overbodige zaken weg. De 5 S’en staan voor:

Sorteren: wat heb ik nodig? Je moet alles binnen een halve minuut kunnen vinden en terugleggen.

Schikken
: alles heeft een vaste plek.

Schoonhouden
: niet alleen letterlijk poetsen, maar ook zorgen dat je de standaard hanteert, dus dat je niet vervalt in oud gedrag.

Standaardiseren:
 op een prikpost in een ziekenhuis overduidelijk maken waar welke spullen horen te staan (de buisjes voor bloed), zodat je direct ziet wat er mist en aangevuld moet worden. Hetzelfde geldt voor de kopieermachine: zet er een bakje op met gekleurde kaarten zodat collega’s bij een toner die op is de juiste kleur kaart met serienummer op het secretariaat kunnen achterlaten. Zo beperk je de verstoring: anders komen er wel vijf mensen met dezelfde mededeling.

Stabiliseren:
 bedenk met elkaar dat je die 5 s’en blijft uitvoeren voor nieuwe verbeteringen. Dit kan ook in een vergaderruimte of in de ontvangsthal. Je zult merken dat mensen het leuk vinden om te verbeteren en je stimuleert de feedback.

Belang van lean

Marianne legt het belang uit van lean: “Je gaat nadenken wat de toegevoegde waarde is van het secretariaat en of je wel met de juiste dingen bezig bent. Het vormt inspiratie voor iedere lezer: hoe je erachter komt wat er dan precies toe doet. Een secretaresse of assistant doet heel veel taken maar als je aan een manager vraagt wat hij belangrijk vindt loopt dat soms niet één op één. Pak die verspilling samen aan. Breng in beeld wat je doet en wat er werkelijk toe doet! Als je je focust, en je energie richt op dat wat er toe doet, voeg je pas echt waarde toe.”

Boek

Het boek behandelt effectief werken, gelardeerd met voorbeelden uit de praktijk. Het boek bevat behalve gereedschappen voor het opsporen van verspilling, een stappenplan, hoe je kunt beginnen, wie je kunt betrekken en hoe je dat op een goede manier doet. Het gaat in op de 7 bekende eigenschappen van Covey van effectief leiderschap. Zo leer je je grenzen te verleggen en creëer je professionele onafhankelijkheid voor jezelf.
In het laatste hoofdstuk licht Marianne Smits haar visie toe voor de toekomst van managementondersteuning: ze bespreekt de linking pin, de topper onder de ondersteuners.

Het boek is nu verkrijgbaar in de webshop van Vakmedianet.

Bestel

Training

Naast het boek heeft Marianne ook de training LEAN werken op het secretariaat ontwikkeld. Wil jij ook starten met doen wat er toe doet? Neem dan nu contact met ons op via de chat of het contactformulier en ontdek wat Marianne voor jou en jouw secrteariaat kan betekenen!