Opmaken als tabel: de meest onderschatte knop in Excel…

Gepubliceerd op: 16 februari 2023Geschreven door:
Opmaken als tabel in Excel - Een tabel maken voorzien van tabelopmaak

Nogal een boute uitspraak… Dat ik zou weten wat de ‘meest onderschatte knop’ in Excel is. Toegegeven, het is enigszins subjectief. Sommigen van de gebruikers van Excel zouden zeggen dat het hier het kruisje rechtsboven betreft. Maar ik heb het over de knop ‘Opmaken als tabel’, welke je vindt op de Start-tab van het lint menu in Excel.

tabel maken in excel

Meer leren over Excel of een ander Microsoft programma? AVK helpt je graag met een persoonlijk leertraject op maat!

Neem contact op

Waarom een tabel maken in Excel?

Heel in het kort het waarom. De knop suggereert dat het hier gaat om het toepassen van opmaak aan een gegevenslijst, en dat is op zichzelf niet onjuist, maar het biedt nog zoveel meer. In werkelijkheid open je met ‘Tabel-opmaak’ een rijkdom aan extra analyse mogelijkheden, praktische en eenvoudig toe te passen hulpmiddelen, en creëer je dynamiek en flexibiliteit in je gegevensverwerking. Praktisch voor de ‘gewone’ Excel gebruiker, en welhaast een ‘must’ voor de analist die werkt met draaitabellen.

Tabel-opmaak

In Excel is een tabel een bijzonder object. Een gegevenslijst kun je pas een tabel noemen als je ‘Opmaken als tabel’ hebt toegepast. Dat doe je als volgt:

  • Selecteer een gegevenslijst (de rijen en kolommen die je om wil zetten naar een tabel)
  • Klik op ‘Opmaken als tabel’
  • Kies een opmaakstijl uit de galerie
  • Klik op ‘OK’
formule opmaken als tabel in excel

Je gegevenslijst is nu een echte tabel in Excel. Voorzien van een tabelstijl.

Voorbeeld tabelstijl Excel

Tabel-opmaak in Excel is beslist heel anders dan cel-eigenschappen. De om-en-om arcering, bijvoorbeeld, kun je ‘aan’ of ‘uit’ zetten en blijft intact als je rijen verwijdert of de volgorde verandert. Titels blokkeren is ook niet meer nodig, de titelrij blijft in beeld zodra je gaat scrollen. Om maar een paar dingen te noemen.

Excel tabel uitbreiden

Je kunt een tabel makkelijk uitbreiden door in de eerste lege rij onder de tabel te klikken en gegevens in te voeren. De nieuwe rij wordt automatisch aan de tabel toegevoegd. Dit werkt voor kolommen net zo. De opmaak wordt eveneens uitgebreid zodat de nieuwe gegevens mooi in het beeld passen.

Excel tabel 5 makkekijke invoer

Eén kliks selectie

Handig is ook dat je de hele tabel in 1 keer kunt selecteren! Zet de muis op de linker bovenhoek van de tabel. Er verschijnt een schuine zwarte pijl. Klik daarop om de tabel te selecteren.

Excel tabel 11 eenkliks selectie

Makkelijk sorteren en filteren

De bovenste rij van de tabel, met de kolomtitels, wordt de veldnamenrij genoemd. Excel voegt automatisch de filterknoppen (de ‘pijltjes naar beneden’) toe aan de veldnamenrij. Klik op een filterknop om de betreffende kolom te sorteren of te filteren. In onderstaande afbeelding heb ik geklikt op het pijltje naast de titel ‘Merk’ in cel A1. Je kunt nu kiezen hoe je deze kolom wilt sorteren. De overige kolommen worden automatisch mee gesorteerd, want Excel beschouwt de gegevens in een tabel als één samenhangend geheel.

Excel tabel 3a sort filter

Automatische naamgeving formules

Formules in een tabel maken – kolomsgewijs – gebruik van veldnamen, in plaats van expliciete cel-verwijzingen. Wanneer je in een tabel formules maakt, zal Excel verwijzen naar veldnamen. Dit verhoogt de leesbaarheid van de formules. Als voorbeeld voeg ik een kolom toe aan onderstaande tabel. Je ziet dat de cel niet als K2 wordt geadresseerd maar als [@Verkoop].

Excel tabel 6 namen gebruiken

Druk op Enter om te bevestigen en je zult zien dat de formule automatisch wordt doorgevoerd naar de andere rijen. Voeg je een nieuwe rij toe onderaan de tabel, dan wordt ook voor de nieuwe rij de formule doorgevoerd.

Hulpmiddelen voor tabellen in Excel

Maak gerust gebruik van de hulpmiddelen voor tabellen die je vindt in het lint menu. Een extra tabblad ‘Tabelontwerp’ biedt een schat aan extra functionaliteiten (NB: in oudere Excel versies heet deze ‘Ontwerpen’ en valt onder ‘Hulpmiddelen voor tabellen’).

Knop Excel4

Voorbeeld voor het weergeven van subtotalen:

Onder ‘Tabelontwerp’ ofwel de ‘Hulpmiddelen voor tabellen’ vind je de opties voor tabelstijlen. Hier staat de ‘Totaalrij’ tussen.

  • Activeer het selectievakje bij ‘Totaalrij’
  • Kies onder de tabel in de ‘Totaalrij ‘van een kolom de gewenste aggregatie functie, bijvoorbeeld ‘Gemiddelde’
  • Open bovenin de veldnamenrij een van de filterpijltjes en stel een filter in

In de ‘Totaalrij’ onderin verschijnt het subtotaal. Het is allemaal geregeld in een handomdraai. En je hoeft zelf geen enkele formule te maken.

Knop Excel5

Andere praktische hulpmiddelen zijn:

  • Tabelnaam wijzigen
  • Dubbele waarden verwijderen
  • Slicer toevoegen (dynamische filter)

Dynamisch bereik van een tabel in Excel

Ken je dat fenomeen bij draaitabellen, dat als je de brongegevens uitbreidt met extra rijen of kolommen, dat je dan je lijstbereik van je gegevensbron moet aanpassen? Niet meer nodig wanneer je het rapport baseert op een bron die is opgemaakt als Tabel. Omdat een tabel automatisch uitbreidt, zal de gegevensbron van een draaitabelrapport dat gebaseerd is op die Tabel dynamisch mee veranderen. Hetzelfde geldt voor de gegevensbron van een grafiek. Of voor een gegevensbron voor gegevensvalidatie in een ‘drop-down’-lijstje. En nog verder denkend, voor de Power-analisten onder ons, je maakt met tabellen data-modelling mogelijk met Power Pivot en Power BI.

Tabel opmaak verwijderen

En als je de tabel-opmaak wilt terugbrengen naar een conventionele opmaak dan kan dat:

  • Kies bij de tabel in het lint de tab met de hulpmiddelen voor Tabelontwerp
  • Klik op de knop ‘Converteren naar bereik’

Ontdek de mogelijkheden

Niet moeilijk, wel praktisch! Probeer het eens uit. Meer leren over Excel? Volg dan bij AVK een Excel training.

Heb je nog vragen? Wij helpen je graag

Neem contact op