AI Act Training
In deze AI Act training leer je wat de AI Act voor jouw organisatie of jouw AI project betekent.
- Wat zijn de diverse risiconiveaus?
- Binnen welk risicodomein valt de organisatie?
- Welke maatregelen en acties je moet nemen?
- Hoe wordt je compliant met de AI Act?
De AI Act (of AI Verordening) is inmiddels definitief. Maar wat is de impact op jouw organisatie? Koop je als organisatie AI in, of ben je misschien zelf bezig met de ontwikkeling van een eigen chatbot met copilot, GPT of bijvoorbeeld Llama? In elk geval is het van essentieel belang de impact van de AI Act te toetsen op het AI gebruik binnen jouw organisatie.
Doel van deze AI Act Training
De AI Act Training van AVK heeft als doel om inzicht te geven in de AI Verordening van de Europese Unie. Wat zijn de implicaties voor inkoop, ontwikkeling en het gebruik van AI chatbots. De wet is van toepassing op alle AI-systemen en heeft onder meer als doel dat deze veilig en betrouwbaar zijn. Daarnaast worden in de verordening de grondrechten van EU-burgers beschermd. De regels gelden voor iedereen die AI ontwikkelt, op de markt brengt of gebruikt. Maar wat betekent dat nu concreet voor jouw organisatie? Welke stappen zijn er voor nodig compliant te worden?
Deze training is in te zetten als AI Awareness sessie of een doelgerichte training voor directie, bestuursleden en medewerkers die zijn betrokken bij AI pilots.
Maatwerk AI Act Training
Al onze trainingen zijn op basis van maatwerk. Aan de hand van de wensen en behoeften van de organisatie wordt een programma samengesteld. Kijk bij het tabblad Inhoud voor de beschrijving van twee mogelijke trainingen omtrent de AI Act.
Neem voor meer informatie contact met ons op of vraag direct een offerte aan. Wij helpen je graag verder!
Inhoud van de AI Act training
Hieronder volgen twee voorbeelden van AI Act trainingen, toegesneden op de volgende doelgroepen:
- Directieleden, bestuurders, en medewerkers die betrokken zijn bij AI pilots
- Algemene AI awareness sessie voor alle medewerkers die werken met AI
Programma voor doelgroep 1
(1 dag training)
Duur van deze training is afhankelijk van de voorkennis en leerdoelen, de training is ontworpen voor een sessie van 1 dag, mogelijk geschikt voor 1 dagdeel.
- Module 1: Introductie tot AI en Chatbots
- Wat is AI?
- Definitie en basisprincipes
- Verschillende soorten AI, met een focus op taalmodellen
- Wat zijn AI chatbots?
- Functies en toepassingen
- Voorbeelden van gebruik in jouw sector
- Wat is AI?
- Module 2: Overzicht van de EU AI Act
- Wat is de EU AI Act
- Achtergrond en doelstellingen
- Belangrijke bepalingen en vereisten
- De tijdlijn voor inwerkingtreding van de AI Act
- Risico gebaseerde benadering van AI
- Classificatie van AI-systemen (onacceptabel, hoog risico, beperkt risico en laag risico)
- Voorbeelden van Hoog-risico systemen
- Wat is de EU AI Act
- Module 3: Vereisten voor Hoog-Risico AI Systemen
- Identificatie en Classificatie
- Hoe AI-systemen worden geclassificeerd
- Specifieke vereisten voor hoog-risico systemen zoals AI chatbots binnen het onderwijs, de zorg, kritische infrastructuur, en belangrijke diensten zoals banken en verzekeringen.
- Nalevingsvereisten
- Kwaliteitsmanagementsysteem
- Risicobeheer
- Transparantie en menselijke supervisie
- Gegevensbeheer en privacy
- Identificatie en Classificatie
- Module 4: Praktische Implementatie van de AI Act voor Chatbots
- Ontwikkeling en implementatie van AI Chatbots
- Belangrijke overwegingen bij de ontwikkeling
- Samenwerking met IT en juridische teams
- Testen en valideren van chatbots
- Inkoop van AI Chatbots, leveranciersbeoordeling en contractuele eisen
- Speciaal voor Directie en Bestuurders
- Strategisch overzicht en verantwoordelijkheden
- Rol van directie en bestuurders in AI governance
- Implementatie van AI-beleid binnen de organisatie
- Toezicht en Rapportage
- Mechanismen voor toezicht op AI-systemen
- Regelmatige evaluatie en rapportage van AI-prestaties en naleving
- Ontwikkeling en implementatie van AI Chatbots
- Module 5: Specifieke Richtlijnen voor Medewerkers
- Basisprincipes van AI en Chatbots
- Eenvoudige uitleg van AI en chatbots
- Voorbeelden van dagelijkse interacties met AI
- AI aandachtspunten
- Privacy
- Security
- Ethische aandachtspunten zoals veranderende arbeidsmarkt, bias en milieu impact
- Copyright
- Hoe meld je zorgen of nalevingskwesties
- Basisprincipes van AI en Chatbots
- Module 6: Conclusie en Vervolgacties
- Samenvatting van de Training
- Belangrijkste leerpunten
- Q&A sessie
- Vervolgacties
- Implementatieplan voor de organisatie
- Aanbevelingen voor verdere training en ontwikkeling
- Samenvatting van de Training
Programma voor doelgroep 2
Verantwoord AI gebruik en de AI Act
Deze training is voor alle medewerkers die werken met AI.
- Introductie in AI
- Kansen voor het gebruik van AI
- Aandachtspunten bij het gebruik van AI, zoals:
- Privacy,
- Security,
- Ethiek,
- Bias,
- Copyright
- Wetgeving
- Definitie van AI volgens de AI Act
- Belangrijkste kenmerken In de AI Act
- De 4 risiconiveaus In de AI Act
- Eisen die gesteld worden aan hoog risico AI
- Eisen die gesteld worden aan anderen risiconiveaus
- Toezicht en boetes
Je investering
Vanaf € 69,- p.p. (excl. BTW en eventuele voorbereiding)
Wij verzorgen alleen maatwerk trainingen. Elke training wordt samen met jou en de trainer afgestemd.
Vraag direct een gratis offerte aan op basis van jouw specifieke wensen!
Hoe hebben deelnemers deze training ervaren?
Het was heel vernieuwend en veel tips gekregen.
Jackie Knoester - 03-09-2024Heel interessant, Melissa is voor geen gat te vangen.
Sandra Korver - 03-09-2024Saskia Meerhoff
Opleidingsadviseur
Meer informatie?
Neem contact met ons op of vraag direct een offerte aan. Wij helpen je graag verder!
Volg ons