Betekent AI het einde van het tijdperk van de kenniswerker?

AI en de kenniswerker

Na de industriële revolutie en de uitvinding van bijvoorbeeld de lopende band, startte het tijdperk van de computer en digitalisering. In dat tijdperk ontstond de “kenniswerker”; een verzamelnaam voor alle beroepen die veelal werken op een kantoor en kennis gebruiken als belangrijkste component. Kenniswerkers zijn bijvoorbeeld advocaten, marketing medewerkers, administratieve beroepen, beleidsmedewerkers, HR medewerkers en nog veel meer. Er is echter een nieuwe revolutie gaande, namelijk de Artificial Intelligence (AI) revolutie die zo snel gaat dat zelfs AI developers al (bijna) niet meer begrijpen hoe AI komt tot een bepaalde conclusie.

De AI ontwikkeling gaat zelfs zo hard dat er gesproken wordt over een ontwikkel-stop. Mijn blog gaat echter niet over de snelheid van de AI ontwikkelingen, maar over de impact voor jouw beroep als “kenniswerker”, want als ik een voorspelling mag doen… het werk van de hedendaagse kenniswerker gaat flink veranderen. In mijn ogen hebben we straks geen “old school” kenniswerkers meer, maar kenniswerkers die super productief kunnen zijn door AI. Nu laat een advocatenkantoor nog door een stagiair jurisprudentie uitzoeken en inventariseren. En die is daar waarschijnlijk een groot deel van de stageperiode mee bezig. Binnenkort gebruikt een advocaat hiervoor AI. De AI heeft alle jurisprudentie als actuele kennis ter beschikking én heeft de capaciteit om dit in enkele seconden te analyseren en samen te vatten.

Overigens is deze ontwikkeling hoognodig aangezien veel kenniswerkers nu te veel tijd kwijt zijn met taken die met AI een fractie van de tijd zouden kosten. Denk daarbij aan het (semi-)geautomatiseerd beantwoorden van je e-mails en Teams berichten, het door AI laten uitwerken van notulen van een vergadering, het schrijven van een blog (zoals deze) en nog veel meer.

Hoe denkt AI zelf dat ons werk gaat veranderen?

Voor dit blog vroeg ik aan Bing AI “Hoe kan AI ons werk gaan veranderen?” en de reactie was:

  • Verhoging van de efficiëntie en productiviteit: AI kan veel taken automatiseren, zoals data-analyse en repetitieve processen, waardoor mensen zich kunnen concentreren op complexer en creatiever werk.
  • Verbetering van de gezondheidszorg: AI kan helpen bij het diagnosticeren van ziekten, het personaliseren van behandelingen en zelfs assisteren bij operaties, wat mogelijk kan leiden tot betere gezondheidsresultaten.
  • Aanpakken van mondiale uitdagingen: AI wordt gebruikt om illegale activiteiten aan te pakken, overbevissing in onze oceaan te bestrijden en het probleem van genderongelijkheid aan te pakken.
  • Verandering van de soorten banen: AI zal waarschijnlijk sommige rollen vervangen die gescript en routinematig zijn, zoals het sorteren van items of het afhandelen van klantenservicegesprekken. Het zal echter ook nieuwe mogelijkheden creëren voor mensen om samen te werken met AI als co-piloten of supervisors.
  • Transformatie van het onderwijs: AI kan helpen bij het digitaliseren van leerboeken, het opsporen van plagiaat en het peilen van de emoties van studenten om te helpen bepalen wie worstelt of verveeld is. AI kan ook gepersonaliseerde leerervaringen en feedback bieden voor leerlingen van alle leeftijden.

En nu … wat moet ik doen als kenniswerker?

Stel je nou eens voor je hebt net als ik gekozen voor het vak van de kenniswerker en niet voor een beroep waar het “echte werk gedaan wordt”, zoals in de bouw of industrie. Voor de kenniswerker geldt, hoewel routinematige taken vaak kunnen worden geautomatiseerd, zal de behoefte aan menselijke vaardigheden en interactie altijd blijven bestaan. Kenniswerkers kunnen zich aanpassen aan de veranderende omgeving door hun vaardigheden en kennis uit te breiden. Dat kun je doen door:

  • Het ontwikkelen van nieuwe kennis en vaardigheden op het gebied van Al, gegevensanalyse, digitale tools en strategisch denken kan hen helpen om relevant te blijven en nieuwe kansen te benutten.
  • Het toepassen en interpreteren van eigen kennis gecombineerd met de kennis van AI
  • Het identificeren van je routinematige taken, zodat je voorbereidt bent die los te laten
  • Het inzetten van aanpassingsvermogen, zodat je je aan kan passen in je functie en de rollen die je vervult, want niet iedere rol is nog even belangrijk in de toekomst

Bovendien zijn er aspecten van het werk van de kenniswerker die moeilijk te automatiseren zijn, zoals het opbouwen van relaties, empathie tonen en complexe problemen oplossen. Deze menselijke vaardigheden blijven van onschatbare waarde in veel professionele omgevingen.

Wil jij met jouw team of afdeling nou ook eens geïnspireerd worden wat de AI revolutie voor jouw vak betekend? Vraag gerust naar de mogelijkheden voor een workshop of inspiratiesessie rondom de AI revolutie!

Bouke van Kleef
Innovatiecoach AVK