Social Media: Een reflectie

Gepubliceerd op: 8 december 2016Geschreven door:
social-media-reflectie.jpg

Ben je asociaal als je liever geen sociale media gebruikt?

Interessant is dat Richard werkt in een omgeving waar het nieuwe werken wordt aangehangen. Van hem wordt verwacht dat hij proactief meegaat met innovaties. Denk in oplossingen, niet in obstakels, ‘Yes, we can’. Niet altijd beschikbaar, wel bereikbaar. En er zijn momenten dat hij dat als een druk ervaart.

Richard liet mij weten dat hij soms wel eens een beetje jaloers is op zijn collega’s, die ogenschijnlijk zo gemakkelijk met al hun whats apps twitterend in-gelinked vloggen en skypen. Maar hij interesseert zich niet echt voor de ‘likes’ van anderen. Bewust kiest hij daarmee voor afzondering, omdat dan de social communities langs hem heen gaan. Hij heeft een account op een van de vele platforms (waarop hij niet echt actief is), maar facebook, yammer, instagram of twitter houdt hij ver van zich. Voor een klein deel vanuit een soort angst misschien, maar vooral ook omdat hij meent dat het te grote inbreuk doet op zijn gevoel van vrijheid en privacy.

Je hoeft geen profiel te hebben op een online platform, of lid te worden van een social community. Communiceren kan ook zonder community, zegt hij. Is dat zo?
De mogelijkheden om via social media snel (vrijwel direct) allerlei soorten gegevens uit te wisselen hebben zo’n grote impact dat de gevolgen voor de omgang met elkaar binnen onze gemeenschap(pen) nauwelijks zijn te overzien, laat staan te voorspellen.

Overal waar we zijn willen we tegenwoordig online kunnen. Marketeers hebben alle belang dat aan de behoeften van klanten wordt voldaan. De sociale basisbehoeften van de mens zijn omschreven in een piramide door socioloog/marketeer Abraham Maslow. De rol van social media in marketing kan daar aan worden toegevoegd.
social media reflectie pyramide

Richard kiest ervoor geen wifiholic te zijn. Mijn broer vindt het lastig om zijn terughoudendheid vol te houden. Niet alleen privé (wie zijn je ‘vrienden’) maar vooral ook in zijn werk. Een beetje lacherig zegt hij me wel eens dat hij zich een Galliër voelt, die dapper weerstand blijft bieden tegen opdringende New Times Romans. Maar hij voelt dat dat op zijn werk anders wordt gezien. Rare jongens, die Galliërs. Past het wel in de strategie van de organisatie? Alea Iacta Est. Het gaat eigenlijk zo ver dat hij zich soms niet durft uit te spreken en dat hij dan doet alsof het gaat om iemand anders, die hij kent.

Wat is er zwak aan social media?

  • Zodra iets op het internet verschijnt, wordt dit zichtbaar voor iedereen. De grens met privacy wordt hierdoor enorm dun. Men weet erg veel van je, soms meer dan je lief is.
  • Social media zijn heel toegankelijk en vaak betrekkelijk anoniem. Dat maakt het een platform voor online pesten, dreigementen of afpersing.
  • Social media kan zorgen voor veel publiciteit, ook negatieve. Dit vergt constante en dus tijdrovende alertheid van ondernemers om imago-schade te voorkomen.
  • Social media zijn een bron van actuele informatievoorziening, maar tegelijk ook van informatiebeperking omdat gebruikers clusteren in groepen van gelijkgestemden.
  • Berichten via Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar. Geruchten worden al gauw versterkt, ook als ze onjuist zijn.
  • Niet sociaal geeft ook een risico. Wat als je als sollicitant ervoor kiest geen informatie te publiceren? Wordt je dan niet opgezocht/gevonden? Doe je eigenlijk nog wel mee?

Zijn argumenten lijken legitiem. Social media heeft zijn negatieve effecten. Waarom zouden anderen geïnteresseerd zijn in jouw mening? Het gebruik ervan slurpt bijna ongemerkt veel tijd. Om nog te zwijgen van de digitale risico’s.
Maar zakelijk kunnen haast we niet meer zonder, toch? Ontegenzeggelijk hebben de social media een steeds belangrijkere rol in het zakelijk verkeer. Het heeft de e-mailcultuur teruggedrongen en nieuwe poorten geopend. Via social media is het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, of juist voor het benaderen van specifieke doelgroepen, zonder dat dit grote budgetten vereist.

Social media marketing speelt dan ook een steeds belangrijkere rol in de relatiemarketing van bedrijven en binnen Public Relations. Dat relaties/klanten vertrouwen hechten aan de online gedeelde ervaringen van anderen is een machtig middel om een zakelijk netwerk op te bouwen.

Twijfel niet, broer, een beetje tegengeluid af en toe biedt collega’s de welkome reflectie. Bedenk dat in een goede organisatie anderen juist heel veel belang hebben bij jouw inbreng. Maar wat ik ook tegen hem wil zeggen is: Sta daar niet bij stil, blijf open staan voor verandering.
Zonder dat ik het hardop zeg ben ik misschien toch een beetje jaloers op mijn broer. Kent u mijn broer? Er moeten nog vele Galliërs zijn.

Gerelateerde trainingen